Eigenaarschap van kinderen!
Kind - Ouder - LeerkrachtTweemaal per jaar heeft de leerkracht samen met het kind en de ouder een kind-ouder gesprek. Hierin bespreken ze waar het kind mee aan de slag wil de komende periode.
Eigenaarschap bij kinderen willen wij vergroten door te praten mét kinderen in plaats van óver de kinderen. Wij willen hen hiermee mede-eigenaar (verantwoordelijk) maken voor hun leerontwikkeling.
Verrijking op De VaartOnze school heeft 3 dagen per week een SEN lokaal, het WINDZ genaamd, dit is de afkorting voor ‘Wind In De Zeilen’. Ondersteuning vindt op 3 niveaus plaats: Leerlingniveau:
Leerkrachtniveau:
Schoolniveau:
Pedagogisch klimaatDe Vaart hanteert een traumasensitief onderwijsklimaat. Dit houdt in dat de school door de ‘traumabril’ anders naar gedrag durft te kijken en te begrijpen waar gedrag vandaan komt door soms ingewikkelde thuissituaties of ingrijpende jeugdervaringen. De leerkracht en ondersteuners spelen in op de behoeften en het welbevinden van het kind. Je ‘veilig’ voelen op school is een kernwaarde. De leerkracht en ondersteuner is in deze situatie een co-regulator en een kalme en betrouwbare volwassene. Hij/zij geeft de leerling het gevoel dat het er mag zijn. In de klassen wordt ingezet op de behoeften van leerlingen middels een sterke methode voor sociaal emotioneel leren. Ook maakt iedere groep zijn eigen rustplek in de klas met bijpassende pedagogische gadgets (fidget toys, tangles, verzwaringsdekens enz.). Zo leren we leerlingen om bij een ‘vol emmertje’ hun hoofd leeg te maken en stress te verminderen waar dat nodig is.
|