Taalrijk op De Vaart
Goede beheersing van taal is voor elk kind van groot belang om zich te kunnen uiten en de wereld om hem heen te begrijpen. Hier hebben we op de Vaart veel aandacht voor. WoordenschatOp De Vaart gebruiken we de methode Logo3000 voor de peuters, groepen 1 en 2 en LOGO middenbouw voor groep 3. Logo3000 is het instrument om kinderen te helpen hun woordenschat te vergroten. In alle vakken en bij alle lessen hebben kinderen woorden nodig om de les te kunnen begrijpen. Woordenschat is de basis om mee te kunnen doen, om mee te kunnen praten en om mee te kunnen denken. Logo3000 is bedoeld voor peuters tot en met groep 3. Ook vanaf groep 4 vindt er op structureel aanbod plaats op het gebied van woordenschatontwikkeling d.m.v. de taalmethode STAAL en Faqta (onze methode voor wereldorientatië).
Leren lezenIn groep 3 wordt sinds augustus 2022 met de leesmethode Lijn3 gewerkt. Met Lijn 3 leren kinderen aanvankelijk lezen en ontdekken ze de wereld om hen heen. Veel kinderen kennen bij aanvang in groep 3 al meerdere letters of kunnen al lezen. Hier wordt rekening mee gehouden. Er is ook volop ruimte en aandacht voor kinderen die meer moeite met technisch lezen hebben. De instructies in de groepen worden gegeven op 3 niveaus. Er is op deze manier verrijking voor alle kinderen. Belangrijk voor een goede leesontwikkeling is het leesplezier. We besteden daarom veel aandacht aan leesbevordering, onder andere door activiteiten tijdens de Kinderboekenweek en de Nationale voorleesdagen.
Staal maakt kinderen sterk in spelling en laat ze smullen van taalHet taalonderwijs vanaf groep 4 is anders dan anders! Taalonderwijs betekent taal echt toepassen en gebruiken in het dagelijks leven. Kinderen werken in vier weken naar een betekenisvol eindproduct toe, zoals een muurkracht, rap, folder, brief, presentatie, kortom taalrijk!!! STAAL is onze methode voor taal en spelling die verrassende thema’s, filmpjes, teksten en bronnen uit het dagelijks leven biedt. Er zijn volop mogelijkheden voor kinderen die meer uitdaging aankunnen. Er wordt gewerkt met de beproefde, preventieve spellingaanpak van José Schraven. Door veel voor te doen en alles elke dag te herhalen wordt uitval zoveel mogelijk voorkomen. Staal combineert spelling en grammatica in een methode. Deze aanpak zorgt voor optimale spellingresultaten. Een filmpje over Spelling Staal voor ouders.
Begrijpend lezenDe Vaart geeft vorm aan taalonderwijs door te kiezen voor betekenisvolle thema's, waarbij rijke teksten centraal staan die zorgen voor uitbreiding van de kennis van de wereld. Taal wordt hierbij geïntegreerd met andere vakken (rekenen, kunst & cultuur, wereldoriëntatie, begrijpend luisteren/lezen). Kinderen leren samen en alleen meningen en gevoelens te verwoorden. Het doel van het lezen van rijke teksten is het actief leren lezen en begrijpen van teksten. De leerkracht speelt daarbij een belangrijke rol. De juf of meester doet in de lessen namelijk hardop denkend voor hoe het lezen van een tekst in je hoofd werkt. Bij deze lessen worden verschillende werkvormen gebruikt. Vaak wordt er bij deze lessen samen gewerkt. Door over de tekst en de opdrachten te praten, kunnen de kinderen van elkaar leren. Het werken met teksten die aansluiten bij het thema vergroot de betrokkenheid en het plezier! |
Handige informatie
| ContactKindcentrum De Vaart Zoeken
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Laat een bericht achterAangesloten bij
|