Een nieuw schooljaar: dit is er nieuw op De Vaart

Het nieuwe schooljaar is vandaag van start gegaan. Fijn om alle ouders, verzorgers en kinderen weer te zien. Wij hebben jullie gemist! 

Vol energie beginnen wij aan een nieuw schooljaar. Op De Vaart zijn wij altijd in ontwikkeling, om zo het beste te kunnen doen voor onze leerlingen. Dit is er nieuw dit schooljaar:

Een nieuwe gesprekkencyclus
Op de volgende momenten ontvangen wij ouders/verzorgers op school om kennis te maken of te praten over de ontwikkeling van uw kind:
3e schoolweek - inloopweek: In alle groepen zijn er momenten om samen met uw kind kennis te maken met het onderwijs van uw kind en de leerkracht(en). 
Week na de herfstvakantie - tienminutengesprek: Hierin staat de sociaal emotionele ontwikkeling centraal. Hoe is je kind gestart dit schooljaar? Hoe voelt het zich? etc. Kinderen uit groep 8 krijgen tijdens dit gesprek hun voorlopige schooladvies. 
2e en 3e week maart - tienminutengesprek: Hierin staat de ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen centraal. Kinderen uit groep 8 krijgen dan hun definitieve schooladvies. 
3e en 4e week juni - eindgesprek: Hierin bespreken wij de sociaal emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling op gebied van taal en rekenen. 
Voor de gesprekken van november, maart en juni krijgen kinderen hun portfolio mee naar huis. Naast de tienminutengesprekken bent u natuurlijk vrij om ook tussentijds te informeren bij de leerkracht naar de ontwikkeling van uw kind. Mocht u zich ergens zorgen over maken, wacht dan niet tot het gesprek, maar neem contact met de leerkracht op. 

Taal: De Schoolschrijver
In groep 4 t/m 8 zijn wij overstapt op een nieuwe taal- en leesmethode: De Schoolschrijver (https://www.deschoolschrijver.nl/). Wij zochten naar een methode die kinderen meer motiveert en waarbij kinderen meer rijke taal krijgen aangeboden en minder invuloefeningen hoeven te maken. Bij het uitproberen van De Schoolschrijver voor de zomervakantie zagen wij veel meer enthousiasme bij kinderen. De methode is daarnaast bewezen effectief. Tijdens een thema staat een (bekend) kinderboek centraal en daar is een lessenserie bij bedacht met medewerking van (bekende) kinderboekenschrijvers. U gaat hier vast meer van horen van uw kind!

Rekenen: meer op papier, spelend en met meer materialen
In groep 3 bieden wij o.a. rekenen vanuit spelend leren aan. Wij hebben een methode gevonden die ons daar goed bij kan ondersteunen. Vanaf dit schooljaar werken wij met SEMSOM rekenen in groep 3.
In groep 4 t/m 8 houden wij dezelfde methode (Wereld in getallen 5), maar stappen wij over naar de blended versie. Dit betekent dat kinderen niet meer alleen rekenen op hun chromebook, maar dat wij ook weer boeken, werkboeken en schriften hebben waar zij in rekenen. Wij denken dat kinderen zo zorgvuldiger gaan uitrekenen en dat kinderen hierdoor beter gaan rekenen. Daarnaast hebben wij geïnvesteerd in rekenmaterialen voor alle groepen. 

Doordracht Passend Lesmodel
Wij willen kinderen meer samen laten werken tijdens lessen, ze mede verantwoordelijk maken voor hun ontwikkeling. Het didactisch handelen van leerkracht willen wij meer op elkaar afstemmen, zodat er nog meer een doorgaande lijn is binnen De Vaart. Wij hebben het Doordacht Passend Lesmodel uitgekozen als middel om dit bereiken. In de bijlage ziet u een poster van de lesopbouw die wij op De Vaart hanteren. Het komende jaar oefent het team het lesmodel in, volgen wij scholing hierover en doen teamleden observaties bij elkaar om zo te leren van elkaar en zo het onderwijs nog beter te maken. 

Heeft u vragen over een van deze ontwikkelingen mag u altijd contact opnemen. Fijn schooljaar toegewenst!

Namens het team van De Vaart,

 

Monique Bankras & Kevin Kooij
De directie
directie@kindcentrumdevaart.nl

 

themeweek themeweek