Kindcentrum De Vaart staat voor inclusieve opvang en onderwijs. Om kinderen goed te kunnen ondersteunen hebben wij daarom de keuze gemaakt om o.a. een jeugdhulpwerker (juf Jackie) aan ons team toe te voegen. Voor vaktijdschrift Kindcentrum BBMP zijn wij geïnterviewd als praktijkvoorbeeld. U leest het mooie artikel hieronder óf in de bijlage!
DE INZET VAN DE JEUGDHULPMEDEWERKER
De kopgroep kinderopvang wil bijdragen aan de versterking van de samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, jeugdzorg en gemeenten, uitgaande van een krachtige en eigenstandige positie van de kinderopvang, zoals verwoord in het manifest Veranker de unieke expertise van de kinderopvang. In deze column: de inzet van de jeugdhulpmedewerker werkt!
Kopgroep lid Blosse is een fusie-organisatie van onderwijs en kinderopvang met 28 kindcentra. Eén daarvan is Kindcentrum De Vaart met zo’n 275 kinderen in de leeftijd van nul tot dertien jaar. Met één pedagogische visie creëren de medewerkers een rijke leef- en leeromgeving voor kinderen, met ondersteuning op maat. Ik sprak erover met Kevin Kooij, bevlogen directeur van kindcentrum De Vaart. “Ons kindcentrum ligt in een wijk met grote sociale verschillen. Wij willen er voor álle kinderen uit de wijk zijn. Een sterk pedagogisch klimaat met aandacht voor het welbevinden van kinderen is daarbij cruciaal. Wij hebben ervoor gekozen om een jeugdhulpmedewerker aan het team toe te voegen. De focus van haar werk ligt bij preventie. De resultaten van haar werk zijn overtuigend.”
Wat doet de jeugdhulpmedewerker?
“De jeugdhulpmedewerker adviseert en coacht leerkrachten en pedagogisch medewerkers over het aanpassen van het groepsproces en de groepsdynamiek met als doel dat álle kinderen (ook die met bijzonder gedrag) mee kunnen blijven doen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. De begeleiding kan ook gericht zijn op een individueel kind; maar altijd in relatie tot de groep waar het kind inzit. We halen het kind zo min mogelijk uit de groep. De kracht van deze functie is dat de jeugdhulpmedewerker onderdeel van het team is en dus voor alle medewerkers, kinderen en ouders een bekend gezicht is. Het is niet bedreigend (in tegendeel!) als de medewerker in groepen komt observeren; hierdoor komen leerkrachten en pedagogisch medewerkers zonder aarzelingen met een hulpvraag. De expertise van de jeugdhulpmedewerker draagt bij aan de professionalisering van het volledige team.”
Heb je een voorbeeld?
“Wij hadden een peutertje met opvallend gedrag dat thuis zat en waarvan iedereen zei dat dat niet anders kon. Het kindje is op onze peutergroep gekomen, het kind is opgebloeid door de inzet van het team, daarin bijgestaan door de jeugdhulpmedewerker. De peuter gaat in juli naar ons reguliere onderwijs. Het kon dus toch anders. Opvallend gedrag wordt groter als je er niets aan doet. Om die reden is het zo belangrijk dat we er vroeg bij zijn: hoe eerder hoe beter. De jeugdhulpmedewerker kijkt bij oudere kinderen niet alleen in de klas mee, maar ook in de bso. We hanteren als professionals een duidelijke doorgaande lijn van 0-13 jaar, met dezelfde sfeer, normen en waarden. Hebben we in de klas een hoekje om tot rust te komen, dan hebben we dat in de bso ook.”
Wat zie je bijvoorbeeld als effect?
“Wij spreken over meetbare en merkbare effecten. Een meetbaar effect is bijvoorbeeld dat we dit schooljaar nog geen doorverwijzingen hebben naar het speciaal (basis) onderwijs, daar waar we er de afgelopen jaren meerdere hadden. De gemeente Heerhugowaard kon de uren voor de inzet van een jeugd- en gezingscoach in De Vaart afschalen en er zijn geen kinderen meer aangemeld voor het multidisciplinair overleg. Kijken we naar merkbare effecten dan zie ik dat het team baat heeft bij de expertise van de jeugdhulpmedewerker en haar snelle beschikbaarheid. Mijn teamleden zeggen niet bij een kind met opvallend gedrag ‘nee’, maar: ‘ja graag’! De jeugdhulpmedewerker is in dienst bij de jeugdhulporganisatie en wordt bij ons gedetacheerd, waardoor zij haar kennis en kunde up to date kan houden. Wij financieren haar inzet (vooralsnog) uit eigen middelen.”
De kopgroep kinderopvang zal in de loop van dit jaar een essay - met goede voorbeelden - publiceren over de versterking van de samenwerking tussen kinderopvang en jeugdzorg. We sluiten daarbij aan bij de notitie Een sterke basis door een krachtige samenwerking: “Anders samenwerken tussen jeugd- en onderwijsprofessionals betekent niet langer jongeren in een jeugdhulptraject ‘apart’ zetten, maar vanuit school en kinderopvang een inclusieve en preventieve aanpak voor álle kinderen ontwikkelen.” En dát is precies wat De Vaart doet!
Kopgroep kinderopvang
De kopgroep kinderopvang is in 2014 gestart als onderdeel van Kindcentra 2020, naast drie andere kopgroepen: onderwijs, jeugdhulp en wethouders. Kindcentra 2020 stopt, de kopgroep kinderopvang gaat in ieder geval tot eind 2023 als zelfstandig samenwerkingsverband door. De kopgroep kinderopvang pleit voor goede voorzieningen voor kinderen van nul tot dertien jaar; daarbij is de samenwerking tussen de partners onderwijs, jeugdhulp, kinderopvang en gemeenten cruciaal en in het belang van kinderen. Die samenwerking kan en moet verder versterkt worden, uitgaande van een krachtige en eigenstandige positie van de kinderopvang, zoals verwoord in het manifest Veranker de unieke expertise van de kinderopvang.
Meer informatie over de kopgroep kinderopvang kun je opvragen bij Maaike Vaes: info@vaesadvies.nl, coördinator van de kopgroep.
Bron: Kindcentrum BBMP - no.4, juni 2023