Een veilige sfeer en omgeving op De Vaart: de gedragsthermometer

Op ons kindcentrum proberen wij een veilige sfeer en omgeving te scheppen voor kinderen, medewerkers en ouders. Om dit te realiseren hebben wij binnen het team een werkgroep gedrag, een gedragsprotocol, doen we de Kanjertraining en gebruiken we in elke groep de gedragsthermometer (zie foto).

Met als doel:
- Het gevoel van veiligheid voor de kinderen te vergroten;
- Medewerkers dezelfde taal te laten spreken naar kinderen;
- Eenduidige afspraken, zodat elke medewerker hetzelfde weet te handelen bij ongewenst gedrag.

Wij gaan er vanuit dat onze kinderen van nature de wil hebben om te vertrouwen te zijn. Soms lukt het een kind niet om aan de gedragsverwachting te voldoen, dan wordt de gedragsthermometer ingezet. In de taal naar kinderen spreken we over kleuren in de gedragsthermometer (voorheen noemden we dit gele en rode kaart). Op studiedagen dit schooljaar hebben we met het team toegewerkt naar een nieuw stappenplan. Wij vinden het belangrijk dat u hiervan op de hoogte bent en dat we hierin kunnen samenwerken met ouders. Daarom delen wij ons nieuwe stappenplan met u. De Vaartraad, onze medezeggenschap, heeft vorige week positief kennisgenomen hiervan.

Stappenplan gedragsthermometer
Groen
De leerling laat gewenst gedrag zien. Het grootste gedeelte van de dag zitten alle kinderen hierin. Wij zijn ervan overtuigd dat elk kind zich goed wil gedragen.

Een kind laat ongewenst gedrag zien; voldoet niet aan de gedragsverwachting:

Stap 1: Wit
De leerling wordt gewaarschuwd en ziet dat de gedragsthermometer ingezet wordt.

Stap 2: Geel
De leerling heeft binnen 10 minuten twee waarschuwingen gehad. De leerling gaat 10 minuten naar de nadenkplek in de klas.

Stap 3: Oranje
De leerling heeft binnen 10 minuten het gedrag niet bijgesteld en gaat 15 minuten naar de nadenkplek in een andere klas.

Stap 4: Rood *
De leerling heeft binnen 15 minuten het gedrag niet bijgesteld. De leerling blijft de rest van de dag bij de achterwacht (directie/IB/Windz). De leerling bespreekt het nadenkvel met de leerkracht en het nadenkvel gaat mee naar huis. Het nadenkvel wordt ondertekend door ouders. Ouders worden gebeld door de leerkracht.

* Bij grensoverschrijdend gedrag (agressie, geweld, (seksuele) intimidatie, discriminatie, vandalisme, diefstal, etc.) wordt een kind, na oordeel van de directie, direct in rood geplaatst.

Voor alle stappen geldt dat de leerling een stap terug kan als hij/zij zijn gedrag positief bijstelt. Voorbeeld: een kind dat in oranje is gekomen en daarna de rest van de dag zijn gedrag positief bijstelt kan weer terugkomen in groen. In de klas maken we de stappen zichtbaar door de naamkaartjes van de kinderen bij de kleur te plaatsen (zie foto).  

Wij hopen u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Voor vragen mag u altijd contact opnemen met de directie.

Namens het team van De Vaart,

Monique Bankras en Kevin Kooij
De directie

20230117_160614 20230117_160614