Vrijdag 11 oktober was het tijd voor koffieochtend op bakboord bij de Vaart. De koffietafel zat vol, voor het onderwerp ‘Huiswerkbegeleiding’.
Het ging vooral over planning, samen met je kind ervoor gaan zitten, hoe plan je huiswerk maken in? Gebruik bijvoorbeeld een whiteboard of iets dergelijks. Niet te lang achter elkaar, dan hou je de aandacht vast! Doe het huiswerk maken wanneer het kind het wil, gelijk na school, zullen ze eerst willen ontspannen. Zoek een geschikt moment uit, bijvoorbeeld aan de keukentafel, als je zelf in de keuken staat. Dan kan je begleiden waar nodig. Laat ze zelf het moment bepalen maar hou het wel op een vast moment!
Ook een stukje over Parnassys, ouders maken er nog weinig gebruik van. Kijk in Parnassys, bespreek met je kind, wat er heel goed gaat, geef complimentjes. Dingen die niet zo goed gaan, vraag door, hoe zou het komen, wordt niet boos. Kijk hoe het beter kan. Vraag Rian om hulp om Parnassys te gebruiken, zij kan de inlog veranderen om er makkelijk in te kunnen.
Denk ook om de slaaptijden van je kind, kijk waar je kind behoefte aan heeft. Wordt je kind s’ochtends uit zichzelf wakker, dan heeft hij/zij genoeg slaap gehad. Pas indien nodig de tijden van het naar bed gaan aan.
Geef je kind met huiswerk maken aandacht, doe het samen of als dat niet gaat, geef ze dan aandacht in de avond voor het slapen gaan. Doe een spelletje met ze of lees lekker samen een boek. Overhoor je kind! Zo weet je of de stof er al goed in zit. Kijk samen op you tube naar hoe bijvoorbeeld staartdelingen moeten. Dan zit je allebei op het juiste pad.
Docenten geven voor een periode van de toets, een ‘voor’ toets. Dit om te kijken, wat een kind al kan, zodat dit niet meer herhaald hoeft te worden. Zo kan de leerkracht zien, welk kind er meer aandacht nodig heeft bij een bepaald onderwerp en voor welk kind er bijvoorbeeld door gegaan kan worden met andere stof. Dus staat er een laag cijfer in Parnassys, dan kan dit dus ook de ‘voor’ toets zijn.
Ook goed om vooraf afspraken over tablet gebruik/gamen en huiswerk te maken. Maak een goede indeling en als afspraken niet nageleefd worden, hangen daar ook consequenties aan vast, wat betreft het gamen. Maar ga zelf ook niet op je telefoon/televisie kijken, als je kind huiswerk maakt, dit lijdt af en motiveert je kind niet. Rode draad van deze koffieochtend was grotendeels; Ben er voor je kind!! Je betrokkenheid is belangrijk. Ook al heb je weinig tijd.
Het was een fijn moment om even samen te komen met de leerkrachten over dit onderwerp! Er was ruimte voor vragen, de leerkrachten vinden het ook heel fijn om feedback van ouders te krijgen en te horen wat er speelt!