Enkele redenen om u kandidaat te stellen voor de ondersteuningsplanraad:
U praat mee over en heeft invloed op de manier waarop het beleid in de regio voor begeleiding en ondersteuning in het onderwijs georganiseerd wordt;
U denkt mee over de manier waarop extra ondersteuning aan leerlingen geboden kan worden;
U bouwt kennis en kunde op over het bredere netwerk waaraan uw school deelneemt en kunt deze kennis gebruiken binnen uw eigen school;
U wordt gefaciliteerd in uw deelname aan de ondersteuningsplanraad;
U leert nieuwe en enthousiaste mensen kennen.
De scholen in het primair onderwijs, zowel regulier als speciaal onderwijs (cluster 3 en 4[1]), zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband passend onderwijs. Het samenwerkingsverband is een bovenbestuurlijk verband waarin de besturen van alle scholen in die regio zitting hebben. Net zo als iedere school een medezeggenschapsraad heeft, kent ook het samenwerkingsverband een medezeggenschapsorgaan: de ondersteuningsplanraad (OPR).
De belangrijkste taak van de ondersteuningsplanraad is het beoordelen van het ondersteuningsplan en daarop instemming te verlenen. Het ondersteuningsplan beschrijft hoe de scholen in het samenwerkingsverband ervoor zorgen dat alle leerlingen het onderwijs en de ondersteuning of zorg krijgen die ze nodig hebben. In het ondersteuningsplan staat onder andere welk onderwijs en welke ondersteuning alle scholen aan leerlingen bieden (de basisondersteuning), de manier waarop extra ondersteuning wordt toegewezen, wanneer leerlingen naar het speciaal onderwijs kunnen, hoe de financiële middelen worden verdeeld over de scholen en welke speciale of extra onderwijsvoorzieningen er zijn.
De ondersteuningsplanraad gaat niet alleen over het onderwijs aan leerlingen die om welke reden dan ook extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs heeft betrekking op alle leerlingen.
School <--> Medezeggenschapsraad (MR)
Schoolbestuur (met meerdere scholen) <--> Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)
Samenwerkingsverband <--> Ondersteuningsplanraad (OPR)
In de ondersteuningsplanraad zitten ouders en personeelsleden. Iedere ouder en ieder personeelslid van een school in de regio kan zich kandidaat stellen voor de ondersteuningsplanraad. De leden van de ondersteuningsplanraad worden afgevaardigd dan wel gekozen door de leden van de MR-en van die scholen. Ook als u niet in de MR van de school zit, kunt u zich wel kandidaat stellen voor de ondersteuningsplanraad.
Verwachtingen
De taken van een OPR-lid zijn vergelijkbaar met de taken van een MR-lid van een school. Zo wordt er onder andere verwacht dat u (goed voorbereid) naar de vergaderingen komt, meedenkt en meepraat over het beleid en de onderwerpen die besproken worden, een open en actieve houding heeft en het belang van ouders/personeelsleden daarin vertegenwoordigt. Het verschil tussen een MR van een school en de ondersteuningsplanraad van het samenwerkingsverband zit vooral in de grotere afstand van het beleid tot uw kind of klas en de abstractie van het onderwerp. De elementen van het ondersteuningsplan herkent u niet direct op uw eigen school. Indirect hebben deze wel veel invloed. Denk aan het vaststellen van de basisondersteuning, de financiële middelen maar ook aan de scholing van personeel en de mogelijkheid om extra handen of speciale kennis en expertise in de klas in te zetten.
Wat er in het ondersteuningsplan is beschreven en waarover de ondersteuningsplanraad spreekt, kan best ingewikkelde materie zijn. Daarom is enige kennis of ervaring met onderwijs en/of leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een pré. Maar uiteraard is er ook de mogelijkheid om deze kennis op te bouwen of hierbij advies te vragen. De ondersteuningsplanraad en de OPR-leden worden door het samenwerkingsverband voldoende gefaciliteerd om hun taak op een zorgvuldige en serieuze manier uit te voeren.
Gevraagde investering en opbrengst
Als OPR-lid heeft u een belangrijke taak. U bent de oren en ogen van de werkvloer en kijkt met die blik naar het beleid en de plannen die gemaakt worden en volgt de uitvoering van deze plannen. Hoe gaat dat op school?
De investering zit vooral in tijd. Het aantal vergaderingen van onze ondersteuningsplanraad is gemiddeld vier per jaar. Uiteraard horen hier vergaderstukken bij. Deze kunnen uit grote en ingewikkelde stukken bestaan en daarover zult u een mening moeten formuleren. Houdt daarom rekening met voorbereidingstijd. Misschien is overleg met de achterban (ouders en personeelsleden) nodig. Wat vinden zij belangrijk, waar liggen de knelpunten, waar zijn goede initiatieven? De achterban zult u in ieder geval goed moeten informeren.
Als OPR-lid praat en denkt u bovenbestuurlijk mee. Daarnaast ontmoet en praat u met personeelsleden, ouders en bestuurders van andere scholen en doet u diverse contacten op. U bouwt kennis op over de structuur van het onderwijs en de financiering daarvan. Samen met de andere OPR-leden vormt u een belangrijke raad die het bestuur van het samenwerkingsverband adviseert over het ondersteuningsplan en de uiteindelijke instemming hieraan moet verlenen.
Over ons samenwerkingsverband kunt u meer informatie vinden op de website (https://www.ppo-nk.nl).
Over het functioneren van de OPR wil Piet de Ruiter u graag meer informatie geven. U kunt hem bereiken op e-mailadres pietderuiter55@gmail.com . Piet is ondersteuner van de OPR en lid van het dagelijks bestuur van de OPR.
Faciliteiten
Als personeelslid van de OPR heeft u volgens de CAO-PO recht op 60 uren. Deze uren kunnen worden toegekend in de vorm van taakuren, maar u kunt ook vrijgeroosterd worden. Een combinatie van taakuren en contacturen is ook mogelijk. De besturen hebben toegezegd, dat toekenning van deze faciliteiten soepel zal verlopen. Deze uren zullen door een bestuur van een school worden betaald en worden toegekend aan de school van het personeelslid dat in de OPR zitting heeft.
Een ouderlid van de OPR krijgt een kleine vacatievergoeding in geld.
Enthousiast geworden?
U kunt zich aanmelden als kandidaat-lid van de Ondersteuningsplanraad (OPR) op e-mailadres oprponoordkennemerland@gmail.com. Graag bij uw kandidaatstelling een kort cv bijvoegen met relevante informatie, vergezeld van uw motivatie. Het cv en de motivatie zullen aan de stemgerechtigde mr’en worden toegezonden, opdat de mr’en een gefundeerde keuze kunnen maken uit de kandidaten. De kandidaatstelling moet op bovenstaand e-mailadres uiterlijk op 2 juni 2018 zijn ontvangen.
Indien er daadwerkelijk verkiezingen moeten worden georganiseerd (meer dan één kandidaat per vacature), zullen die plaatsvinden van 11 t/m 24 juni 2018. U krijgt daarvan dan bericht.
[1] Cluster 3: scholen voor leerlingen met verstandelijke en/of lichamelijke beperkingen en aan leerlingen die langdurig ziek zijn.
Cluster 4: scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen, langdurig zieke kinderen zonder een lichamelijke handicap en onderwijs aan kinderen in scholen die verbonden zijn aan pedologische instituten.